Nina Van Den Broecke Verschenen op 30/03/2022

In het nieuws

Wanneer je in de supermarkt rondloopt, kan je er niet naast kijken. Met gerichte marketingcampagnes proberen voedingsproducenten ons en onze kinderen te verleiden. Maar hoe gezond zijn deze producten voor kinderen?

Factcheck

Een uitgebreid marktonderzoek, uitgevoerd door de Europese Vereniging van kinderdiëtisten in Frankrijk, toont aan dat het merendeel van de voedingsproducten specifiek gericht op kinderen ongezond is. De onderzoekers hielden rekening met de Nutri-Score, het voedingsprofiel opgesteld door de WHO en de graad van bewerking volgens de NOVA-classificatie. We laten deze producten dus het best zoveel mogelijk in de rekken liggen. En misschien wordt het tijd om kindermarketing beter te reguleren.

Lees verder »

Waar komt dit nieuws vandaan?

Een groep diëtisten van de Europese Vereniging van kinderdiëtisten nam het gamma voedingsproducten gericht op kinderen onder de loep (1). Ze voerden hiervoor een uitgebreid marktonderzoek uit in 20 verschillende grootwarenhuizen in Frankrijk:

  • Eerst selecteerden ze uit het volledige gamma die voedingsmiddelen die zich specifiek richten op kinderen.
    • Het gebruik van cartoons en mascottes bleek de meest gebruikte marketingstrategie.
    • In totaal ging het om 1.155 producten.
  • Vervolgens gingen ze op basis van verschillende criteria na hoe gezond deze producten zijn. Ze hielden daarbij rekening met:
    • de Nutri-Score, die ook in België gebruikt wordt om voedingsmiddelen in te delen van meest gezond (A) tot minst gezond (E);
      • Voedingsmiddelen met een Nutriscore D en E eet je beter zo weinig mogelijk.
    • het voedingsprofiel opgesteld door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO)-Europa;
      • Hierin wordt omschreven aan welke criteria een voedingsmiddel moet voldoen om in aanmerking te komen voor kinderreclame.
      • Er wordt onder andere rekening gehouden met het aantal calorieën, (verzadigde) vetten, (toegevoegde) suiker, zoetstoffen en zout.
      • Ongezonde producten zoals koeken, gebak en snoep komen volgens deze richtlijnen sowieso niet in aanmerking voor marketing.
    • de NOVA-classificatie.
      • Dit systeem geeft weer in hoeverre een voedingsmiddel bewerkt is.
      • Voedingsmiddelen in categorie 4 worden beschouwd als ultrabewerkt. Die zet je het best zo weinig mogelijk op het menu.

De resultaten van het onderzoek zijn niet opbeurend:

  • 59% van de producten hebben een Nutri-Score D of E.
    • Deze eet je beter sporadisch.
    • Vooral het hoge suikergehalte baart zorgen.
  • 95% van de producten voldoen niet aan het voedingsprofiel opgesteld door de WHO-Europa.
    • Ze komen met andere woorden niet in aanmerking voor kindermarketing.
  • 88% van de producten zijn ultrabewerkt.
    • Deze producten mijd je het best zoveel mogelijk.

De conclusie van de onderzoekers is dat de meerderheid van de voedingsproducten specifiek gericht op kinderen ongezond zijn.

Bron

(1) Richonnet, C., Mosser, F., Favre, E., Robert, M., Martin, F., & Thiebaut, I. (2021). Nutritional Quality and Degree of Processing of Children’s Foods Assessment on the French Market. Nutrients, 14(1), 171. https://doi.org/10.3390/nu14010171.

Hoe moet je dit nieuws interpreteren?

De resultaten van deze studie zijn onthutsend. Er worden tal van inspanningen geleverd om kinderen gezonder te leren eten. Dit is ook nodig, want te veel kinderen hebben overgewicht:

  • Bij de 4-jarigen heeft 10,5% overgewicht en lijdt 2% aan obesitas.
  • Bij de 12-jarigen is dat respectievelijk 17,6% en 4% (2).

Onder het motto ‘jong geleerd is oud gedaan’ is het belangrijk om volop in te zetten op het promoten van een gezonde leefstijl. Maar de geleverde inspanningen worden vaak ondermijnd, doordat onze kinderen langs alle kanten geconfronteerd worden met ongezonde voeding:

  • Dit gaat over gerichte marketing aan kinderen op de verpakking van ongezonde producten, zoals deze studie aantoont.
  • Ook reclame via de media speelt een negatieve rol (3).
  • Ook via de schoolomgeving worden kinderen en jongeren veelvuldig verleid met ongezonde voeding, zo blijkt uit een recente studie.

Op deze manier wordt het onze kinderen en jongeren erg moeilijk gemaakt om te kiezen voor gezonde voeding. Misschien wordt het tijd om kindermarketing beter te reguleren.

Conclusie

Een uitgebreid marktonderzoek, uitgevoerd door de Europese Vereniging van kinderdiëtisten in Frankrijk, toont aan dat het merendeel van de voedingsproducten specifiek gericht op kinderen ongezond is. De onderzoekers hielden rekening met de Nutri-Score, het voedingsprofiel opgesteld door de WHO en de graad van bewerking volgens de NOVA-classificatie. We laten deze producten dus het best zoveel mogelijk in de rekken liggen. En misschien wordt het tijd om kindermarketing beter te reguleren.

Referenties
Gerelateerde nieuwsberichten
Vond je dit artikel nuttig?
Content overnemen van Gezondheid en Wetenschap

Gezondheid en Wetenschap heeft het alleenrecht op de meeste gepubliceerde content. Onze artikels mogen dus niet overgenomen worden zonder onze schriftelijke toestemming.

Interesse in onze content? Neem contact op via info@gezondheidenwetenschap.be.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief