Sciensano publiceerde de resultaten van de ‘POWER TO CARE’-enquête. Daaruit blijkt dat de coronacrisis een grote impact heeft op zorgverleners. Deze impact ondervinden ze op persoonlijk, professioneel en lichamelijk vlak. Het Centrum voor Evidence-Based Practice van Rode Kruis-Vlaanderen onderzocht welke elementen bijdragen tot het mentaal welzijn van zorgverleners tijdens de coronacrisis. Op deze manier wil het Rode Kruis bijdragen aan de ontwikkeling van onder andere preventie- en sensibiliseringcampagnes. De resultaten van hun literatuurstudie verschenen in PLOS ONE (1).
Hoge nood aan ondersteuning
In de bevraging gaven meer dan de helft van de zorgverleners aan zeker of waarschijnlijk nood te hebben aan steun van zijn of haar leidinggevende. Voelen medewerkers zich gesteund door hun leidinggevenden en collega's? Dan kunnen ze beter met de situatie omgaan en lopen ze minder kans om mentale problemen te ontwikkelen. Als zorgverleners voelen dat ze de situatie onder controle hebben, geloven in zichzelf en in hun eigen capaciteiten. Hun mentaal welzijn plukt hier de vruchten van en zo houden ze de situatie langer vol.
‘Houvast’-app
Niet alleen collega's maar ook vrienden en familie kunnen een belangrijke rol spelen. Praten over gevoelens en humor kunnen het risico op stressklachten verminderen.
Maar hoe ga je zo'n gesprek aan? Wat doe je als je merkt dat iemand het moeilijk heeft in je omgeving? Met de app 'Houvast' biedt Rode Kruis-Vlaanderen handvaten om anderen te helpen. De app geeft concrete tips hoe jij emotionele ondersteuning kan bieden en tegelijkertijd ook voor jezelf kan blijven zorgen. De app is voor iedereen toegankelijk. Daarnaast kunnen zorgverleners voor meer tips & tricks ook terecht op rodekruis.be en op dezorgsamen.be.
Referenties
(1) https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0244052