Patrick Mullie Verschenen op 24/06/2022

In het nieuws

Koffie zou de kans op impulsieve aankopen vergroten, omdat cafeïne een invloed zou hebben op wat je koopt en hoeveel je uitgeeft tijdens het winkelen. Deze bevinding is gebaseerd op een experiment in verschillende warenhuizen in Spanje en Frankrijk. Klopt dat?

Factcheck

Een internationale studie toont aan dat mensen die koffie met cafeïne drinken voor het winkelen, meer geld opdoen in de winkel dan personen die cafeïnevrije koffie drinken. De deelnemers van deze studie waren hoofdzakelijk vrouwen, en er zijn geen gegevens over de samenstelling van de groep. Dit is de eerste studie die aantoont dat cafeïne een invloed zou hebben op het aankoopgedrag, maar een toevalstreffer kunnen we niet uitsluiten.

Lees verder »

Waar komt dit nieuws vandaan?

Koffie en thee zijn de meest geconsumeerde dranken in de wereld, en in elk shoppingcentrum is er wel een koffiebar om te relaxen. Een internationale groep onderzoekers ging na of koffie drinken een invloed heeft op het koopgedrag van mensen (1):

  • Aangezien cafeïne in koffie een stimulans is voor je lichaam en je brein, opperen de onderzoekers dat dergelijke stimulatie aankoopgedrag zou kunnen beïnvloeden.
  • Om hun hypothese te testen, selecteerden ze 80 vrouwen en 16 mannen, gemiddeld rond de 40 jaar oud.
  • Bij de ingang van de winkel kreeg de helft van de deelnemers een kop koffie met cafeïne, en de andere helft cafeïnevrije koffie.
  • Na het winkelen gingen de onderzoekers na welk bedrag de deelnemers in de winkels hadden gespendeerd:
    • De groep die koffie met cafeïne dronk, spendeerde 27,5 euro.
    • De groep die cafeïnevrije koffie dronk, spendeerde slechts 14,8 euro.
  • Op basis van vragenlijsten stelden de wetenschappers vast dat de cafeïnegroep meer opgewonden was dan de cafeïnevrije groep.

De onderzoekers besluiten dat cafeïne je aankoopgedrag kan beïnvloeden, omdat het de aanmaak van dopamine (gelukshormoon) in je hersenen stimuleert. Dat zorgt volgens de wetenschappers voor een staat van opwinding tijdens het winkelen.

Bron

(1) Biswas D, Hartman P, Eisend M, et al. Caffeine’s effect on consumer spending. Journal of Marketing. DOI: 10.1177/00222429221109247. Juni 11, 2022.

Hoe moet je dit nieuws interpreteren?

Deze studie is natuurlijk vooral interessant voor de marketingafdelingen van bedrijven: hoe meer je koopt, hoe beter voor het bedrijf. Het is geweten dat muziek en zelfs geuren het aankoopgedrag van mensen kunnen beïnvloeden. Het bekendste voorbeeld is de geur van versgebakken brood, dat mensen als zeer aangenaam ervaren. Het Requiem van Mozart met wierookgeurtjes kan dan weer minder aangenaam overkomen wanneer je een mooi zomerkleedje uitkiest.

Als we deze studie mogen geloven, is het voor een winkel interessant om gratis koffie aan te bieden aan klanten. Maar we hebben geen gegevens over de deelnemers van deze studie, bijvoorbeeld of er toevallig verschillen waren tussen de cafeïnegroep en de cafeïnevrije groep. Ook over de gewoonte om regelmatig koffie te drinken weten we niets.

Statistisch gezien klopt er iets niet in deze studie: 95% van de deelnemers in de cafeïnegroep gaf tussen 95,5 euro en -40,5 euro uit. Als we de regels van de statistiek toepassen, betekent dit dat ze 40,5 euro van de winkel kregen. Sympathieke verkopers! Op basis van de cijfers kunnen we vermoeden dat een paar mensen in de cafeïnegroep extra veel uitgaven. Voor alle zekerheid drink je tijdens de solden misschien beter een warme chocomelk.

Conclusie

Een internationale studie toont aan dat mensen die koffie met cafeïne drinken voor het winkelen, meer geld opdoen in de winkel dan personen die cafeïnevrije koffie drinken. De deelnemers van deze studie waren hoofdzakelijk vrouwen, en er zijn geen gegevens over de samenstelling van de groep. Dit is de eerste studie die aantoont dat cafeïne een invloed zou hebben op het aankoopgedrag, maar een toevalstreffer kunnen we niet uitsluiten.

Vond je dit artikel nuttig?
Content overnemen van Gezondheid en Wetenschap

Gezondheid en Wetenschap heeft het alleenrecht op de meeste gepubliceerde content. Onze artikels mogen dus niet overgenomen worden zonder onze schriftelijke toestemming.

Interesse in onze content? Neem contact op via info@gezondheidenwetenschap.be.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief