Marleen Finoulst Verschenen op 18/12/2019

In het nieuws

Als het van de onderzoekers van de universiteit van Loughborough afhangt, vermelden producenten straks niet alleen het aantal calorieën op voedsel- en drankverpakkingen. Ze denken dat de consument er baat bij heeft wanneer ze ook het aantal minuten dat je moet sporten om die te verbranden aangeven.

Factcheck

Onderzoekers stellen vast dat mensen geneigd zijn producten met minder calorieën te kiezen, wanneer de verpakking vermeldt hoeveel minuten je moet lopen om de calorieën te verbranden. Of dat ook helpt om te vermageren, toonden ze nog niet aan. Dergelijke verpakkingen zijn nog niet op de markt, waardoor we de invloed van andere factoren, zoals prijs en verpakking, nog niet kunnen onderzoeken.

Lees verder »

Waar komt dit nieuws vandaan?

Het is algemeen bekend dat veel consumenten de informatie op een verpakking over de samenstelling van voedingsproducten niet goed begrijpen. Om een idee te geven wat een hoeveelheid calorieën in de praktijk betekent, kan je dit omzetten in hoeveel je moet bewegen om deze te verbranden. Zo moet je bijvoorbeeld 13 minuten lopen om een blikje frisdrank te verbranden en ruim 20 minuten om een chocoladereep weg te werken.

PACE-label

Calorieën vergelijken met bewegen, noemen we PACE-labelen (Physical Activity Calorie Equivalent). Onderzoekers van de universiteit van Loughborough in het Verenigd Koninkrijk verzamelden 15 studies in een overzichtsstudie. In die 15 onderzoeken vergeleken wetenschappers het effect van PACE-labels met geen of een ander soort etiketten, bijvoorbeeld waar ze enkel calorieën op vermelden (1).

Na analyse van de gezamenlijke resultaten kwamen ze tot de conclusie dat mensen gemiddeld 65 kcal per dag minder selecteren wanneer voedingsproducten een PACE-label dragen in vergelijking met geen of een ander etiket. Ze kiezen dus eerder voor producten met minder calorieën. Ook zouden ze per dag gemiddeld 80 kcal minder eten dankzij zo’n beweeglabel. Omdat alle beetjes helpen, zou dit mensen kunnen helpen vermageren.

Bron

(1) Daley AJ, McGee E, Bayliss S, et al.Effects of physical activity calorie equivalent food labelling to reduce food selection and consumption: systematic review and meta-analysis of randomised controlled studies. Journal of Epidemiology & Community Health. Published online 10 December 2019

Hoe moet je deze bewering interpreteren?

Het is aannemelijk dat een vergelijking met beweegtijd een beter idee geeft van een hoeveel een bepaald aantal calorieën nu eigenlijk is. Alles wat de etikettering van voedingsproducten kan verduidelijken voor de consument en daardoor de keuze positief kan beïnvloeden, is dan ook gunstig. Op die manier kan een PACE-label wat klaarheid scheppen. Of je er echt door vermagert, toonden de onderzoekers in deze studie niet aan.

Overzichtsstudie

Een overzichtsstudie is pas sterk als de afzonderlijke onderzoeken sterk zijn. Dat was hier helaas niet het geval. De wijze waarop wetenschappers de 15 geselecteerde studies opzetten, was niet altijd duidelijk. Bovendien ging het om onderzoeken waarbij proefpersonen voedselverpakkingen kozen in een experimentele setting. Daardoor hinderden prijzen, aantrekkelijke verpakkingen of andere marketingtrucen ze niet.

In de studies waarin onderzoekers PACE-labels vergeleken met een andere soort etikettering, waren de resultaten minder overtuigend dan in die waarbij ze producten met en zonder label tegenover elkaar stelden.

Algemeen advies

Het advies over het aantal minuten dat je moet bewegen om een bepaalde hoeveelheid calorieën te verbranden, is natuurlijk een gemiddelde. In werkelijkheid is deze beweegtijd afhankelijk van je geslacht, leeftijd, loopsnelheid, gewicht en lengte.

Overigens zeggen calorieën niet alles over een voedingsproduct. Producten met weinig calorieën zijn niet altijd gezonder.

Conclusie

Onderzoekers stellen vast dat mensen geneigd zijn producten met minder calorieën te kiezen, wanneer de verpakking vermeldt hoeveel minuten je moet lopen om de calorieën te verbranden. Of dat ook helpt om te vermageren, toonden ze nog niet aan. Dergelijke verpakkingen zijn nog niet op de markt, waardoor we de invloed van andere factoren, zoals prijs en verpakking, nog niet kunnen onderzoeken.

Referenties

https://www.nhs.uk/news/food-and-diet/exercise-advice-food-labels-could-change-eating-habits/

Nutri-Score

In Europa bestaan er verschillende voedingslabels, hoofdzakelijk om volgende redenen:

  • Consumenten op het moment van aankoop snel en eenvoudig informeren of het gaat om een gezonde(re) keuze.
  • Producenten aanmoedigen om de samenstelling van hun producten te verbeteren, bijvoorbeeld door het zoutgehalte te verlagen.
Waarom koos België voor de Nutri-Score? 
  • Het is het eerste label waarvoor onderzoek aantoont dat het consumenten helpt gezondere voeding te kopen. 
  • Het beoordeelt een product globaal. Het neemt niet enkel de ongezonde voedingsstoffen en -middelen mee, zoals de totale suikers, verzadigde vetzuren, zout en calorieën, maar ook de positieve, zoals fruit, groenten, vezels en eiwitten. 

Dit sluit aan bij de ‘holistische’ visie die het Vlaams Instituut Gezond Leven uitdraagt via de voedingsdriehoek.

Meer lezen over voedingslabels en de nutriscore:
Vond je dit artikel nuttig?
Content overnemen van Gezondheid en Wetenschap

Gezondheid en Wetenschap heeft het alleenrecht op de meeste gepubliceerde content. Onze artikels mogen dus niet overgenomen worden zonder onze schriftelijke toestemming.

Interesse in onze content? Neem contact op via info@gezondheidenwetenschap.be.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief