Marleen Finoulst Verschenen op 04/09/2014

In het nieuws

Actiefilms maken ons dik. De drukke scènes en heftige geluiden zetten de televisiekijker aan tot het gedachteloos leegeten van een zak M&M's, terwijl kijkers van een praatprogramma zich beperken tot kleinere porties. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Factcheck

De studie kan niet met zekerheid aantonen dat actiefilms meer doen snacken. Wie niet in die verleiding wil komen, kan best geen voedsel binnen handbereik zetten voor de televisie.

Lees verder »

Waar komt dit nieuws vandaan?

Televisiekijken zet mensen aan tot snacken. Veel televisiekijken wordt dan ook in verband gebracht met gewichtstoename. Terwijl je in de zetel hangt, ben je immers niet actief. Amerikaanse onderzoekers vroegen zich of het uitmaakt naar welk tv-programma gekeken wordt. Ze nodigden 94 studenten uit om deel te nemen aan een experiment. Een deel van hen keek 20 minuten naar een actiefilm (‘The Island’), terwijl een ander deel naar een praatprogramma keek (‘Charlie Rose’). De deelnemers mochten zelf kiezen bij welke groep ze zich aansloten. Ze krijgen allemaal ongelimiteerd toegang tot snacks: koekjes, M&M’s, worteltjes of fruit. De onderzoekers stelden vast dat diegenen die naar de actiefilm keken gemiddeld 65% meer kilocalorieën verorberden in 20 minuten dan de groep die naar de talkshow keek (1). De conclusie luidde dat de aard van het programma dat je bekijkt, invloed heeft op de hoeveelheid die je daarbij snackt.

Bron

(1) Tal A, Zuckerman S, Wansink D. Watch What You Eat: Action-Related Television Content Increases Food Intake. JAMA Internal Medicine. Published online September 1 2014

Hoe moet je dit nieuws interpreteren?

Het is best mogelijk dat mensen die een actiefilm kijken zich minder rustig voelen en meer eten dan diegenen die naar een interview kijken. Maar een oorzakelijk verband kan hier moeilijk gelegd worden. Deze studie vertoont bovendien heel wat hiaten. Zo is niet bekend wanneer de studenten televisie keken: vlak voor het eten? Of erna? De groepen waren niet goed gerandomiseerd: iedereen kon zelf kiezen tot welke groep hij wilde behoren. Dat betekent dat de groepen niet noodzakelijk onderling vergelijkbaar waren. Misschien bestond de actiegroep vooral uit sportieve studenten die net gesport en dus meer honger hadden. Over hun leef- en eetgewoonten en hun lichaamsgewicht vermeldt de studie evenmin iets.

Zeker is dat een actiefilm kijken op zich niet dik maakt. Het volstaat om geen snacks klaar te zetten om niet in de verleiding te komen. 

Conclusie

De studie kan niet met zekerheid aantonen dat actiefilms meer doen snacken. Wie niet in die verleiding wil komen, kan best geen voedsel binnen handbereik zetten voor de televisie.

Referenties

http://www.nhs.uk/news/2014/09September/Pages/Could-watching-action-films-make-you-fat.aspx

Vond je dit artikel nuttig?
Content overnemen van Gezondheid en Wetenschap

Gezondheid en Wetenschap heeft het alleenrecht op de meeste gepubliceerde content. Onze artikels mogen dus niet overgenomen worden zonder onze schriftelijke toestemming.

Interesse in onze content? Neem contact op via info@gezondheidenwetenschap.be.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief